Åtta meter tyg




Så här kan åtta meter tyg se ut.
Just det här tyget använder jag till kaninerna. 
Ni vet ju att jag gillar återbruk, 
och detta är verkligen återbruk. 

Tyget har hängt på Stadsteatern i Stockholm och tjänat som ridå i en pjäs. Min styvfar jobbade på Stadsteatern när jag var ung och han tog alltid hem tyg som skulle kastas och gav till det till mamma och mig. 

Vi fick meter efter meter med sammet. 
Gul, grön och svart sammet. Mamma hjälpte mig att sy kappor, väskor, hattar och allt annat man kan tänka sig.

Så fort man tog fram sammeten lämnade den små noppror överallt i vår lägenhet. Efter åratal av ständande efter mig och mina sy-eskapader fick mamma nog. Jag fick inte sy i sammet längre, så där bara för nöjes skull. 
Såklart fick jag sy i sammeten, men under tydliga restrektioner.

Jag tänker på de små nopprorna varje gång jag syr i sammet.
Nu är jag stor och kan städa efter mig själv. 

Så nu syr jag i sammet precis när jag vill.

Inga kommentarer: