Snart blir det mörkt



På kvällarna, det är då jag skapar. När min son sover. Vissa kvällar får jag mycket gjort, vissa kvällar inget. Då när det är för stökigt i huvudet, för många projekt som är igång. Fast jag gillar det. Att ha många projekt, man får mycket att välja på. Det blir aldrig ensidigt då.

Jag har sedan mycket unga år skapat. Min mamma arbetade som textillärare, så jag är uppvuxen med textil i olika former. 

Ibland har det textila pausat i mitt liv. Men efter mitt barn föddes förändrades allt. Jag har verkligen hittat tillbaka till mitt skapande och skapandet upptar mina tankar ständigt. 

En annan sak som ändrats sen barnet kom är att det gör mig inget att det snart börjar bli mörkare igen, att sommaren kommer vara över innan vi hunnit märka att den är här och att det antagligen kommer vara sjukt mycket snö i år också. 

Innan barnet kunde det kännas tungt, mörkret. 
Men inte längre, för nu finns han.

Mitt mål är ju som ni vet att göra så mycket själv jag kan, att slippa handla. Jag skulle helst vilja sy alla kläder själv. För jag skulle ju kunna göra det. Jag gick skräddarlinje på gymnasiet och läste mönsterkonstruktion ett bra tag. Så jag kan ju. 

Men om man ska leva så, sy själv, då måste man alltid ligga ett steg före. För man kan ju inte bara åka och handla ett par varma byxor till ungen när höstens första kalla dag kommer. Man måste ha framförhållning. 

Om någon skulle frågat mig för några år sen vad jag tycker om framförhållning skulle svaret definitivt vara negativt.
Men så är det inte längre.
 Det hänger såklart ihop med att jag har fått barn.

Så just nu sitter jag och riktigt myser när 
jag tänker på att snart är det höst 
(trodde aldrig att dessa ord skulle komma från mig). 


Jag kommer då inte behöva snabb-shoppa någon billig halsduk jag inte. För snart är den färdig. 

Min stickade tiger/leopard cowl med virkade blommor.

Inga kommentarer: