Tejpa dig till lycka




Nu när jag har hållit på med Prylutmaningen ett bra tag, nästan ett halvår, märker jag hur mycket det påverkar mig. Överallt och hela tiden. Jag kan liksom inte sluta tänka på det och jag får känslan av att allt hänger ihop. 
Hur människor mår.

Stressen över att ha allt det där perfekta. Allt det där som visar att du är med. Allt det där som visar att du också har råd. Allt det där som visar att du också har smak. 

Man köper kopior av designklassiker och känner sig lycklig över fyndet. För det syns ju inte att det är fejk. Fast man vet. 
Att det är lite på låtsas. 

Man köper kött så billigt det bara går. Det ser ju ut som vilket kött som helst. Även fast det har flugit hit från andra sidan jorden.
Det smakar inte riktigt som det ska. 

Man köper kläder på H&M eller någon annan billig kedja och känner sig jäkligt fin. Lite finare än vanligt.
Fast man vet att någon annan lider. 
För att du ska få känna dig fin.

Man inreder som Family Living visar att man ska göra. Trenden vänder. 
Då vänder du med.

Man köper washi tejp och gör fula saker fina. Med en tejp som inte sitter fast ordentligt. 
Då köper man ny tejp.

Jag menar inte att man inte ska göra allt det ovannämnda. Jag menar bara att man ska tänka till. Jag tror att det är så enkelt att fastna i stressen, som man kanske inte upplever som stress, av att det ska vara så jäkla bra och fint. Det påverkar ju nämligen inte bara dig utan också din ekonomi. Och det påverkar andra människor som jobbar hårt för  nästan ingenting, för att vi ska ha det "bra och fint ". 
Det påverkar mest av allt vår miljö. 

Jag vet att jag själv trillar dit ibland, och det är jobbigt. Prylar jag vill ha. Prylar som jag egentligen inte behöver. Jag tänker att jag ska försöka hoppa över ett led i produktionen. Kanske kan jag sy själv? Eller snickra? Eller kanske tillaga själv, inte köpa färdiglagat. Kan jag kanske odla något själv?

Det finns många vägar att gå. Ibland känner jag att jag blir extrem i mitt tänkande och att det blir knepigt att få till vissa saker. Men det är samtidigt en befrielse. Att inte behöva känna den där stressen.

8 kommentarer:

Nico the strange sa...

Bra skrivet! Tack för all inspiration du gett mig. Du är väldigt kreativ och du får mig(och säkerligen många andra) att tänka till. Vi måste ta vara på vår jord och konsumera smart :)

kram /Nico


Unknown sa...

Nico; tack för de fina orden, du förgyllde min dag!

Lopez sa...

Fan vad bra! Blir glad av att läsa sånt här, får hopp! Bra med folk som fattar i vårt galna samhälle!

I vår familj har vi slutat handla i klädaffärer, kedjor, av dessa anledningarna. Köp-hets, dåliga villkor för arbetarna, dåligt för miljön, dåligt dåligt dåligt!
I 4 år har vi försökt att enbart köpa på second hand, tradera eller av företag som satsar på närproducerat och organiskt. Man väljer mer med omsorg och resultatet blir bättre!

Kött är ju det värsta, fy fan! Stackars djur. Vidrigt med köttindustrin!

Mycket som måste förändras på vår skeva jord, gött att fler fattar det!

Förresten, träffades inte vi på Skillebyholms marknad förra året?

// Therese

Unknown sa...

Therese; Jo, det gjorde vi!

Vad bra för dig och din familj! Jag har inte kommit riktigt dit än men jag är på god väg, det är ju lite så jag skäms, jag har gått skräddarlinje sp jag kan ju! Men det är tiden som försvinner (fast när jag väl kommit igång med kläd-syendet så kommer jag ju att spara tid!)

Köper du allt ditt tyg second hand?

Jag äter kött men långt ifrån allt kött, vi köper ekologiskt och förra året köpte vi ett lamm av våra grannar. Det var faktiskt inte jobbigt utan det kändes bra att veta att "köttet" har hft det jättebra!

Tack för din kommentar!

Lopez sa...

Man kan inte göra allt på en gång, då blir det ju för jobbigt och risken är att det skiter sig.
Bh:ar, strumpor och kalsonger köper jag i butik, dock inte i butiker som säljer kläder gjorda i Asien för alla sådana butiker saknar bra avtal.
Tyg köper jag 90% second hand, sen har jag det så bra att jag kommer från Borås och där har de många lagerbutiker som säljer ut överblivna tyger så vänner köper och skickar upp. Ibland får jofotex in fina eko-trikåer och då köper jag därifrån och syr till ungarna.

Bra att ha en sån utbildning! Kikade på din sida och du har ju sytt jätte-tjusiga kläder och figurer!! Ska du kanske också sälja på skillebyholm i år?

Skitbra att kunna köpa kött av grannen ju! Min pappa har en bondgård och äter bara kött därifrån, när vi är och hälsar på äter barnen kött där och det känns helt okej, hade jag gillat kött hade jag kanske också gjort det. Försöker hitta nån bonde som säljer ägg men svårt när man bor mitt i Sthlm o saknar bil :-(
Drömmer om landet, att ha höns och att odla eget, livskvalité!

Lopez sa...

Man kan inte göra allt på en gång, då blir det ju för jobbigt och risken är att det skiter sig.
Bh:ar, strumpor och kalsonger köper jag i butik, dock inte i butiker som säljer kläder gjorda i Asien för alla sådana butiker saknar bra avtal.
Tyg köper jag 90% second hand, sen har jag det så bra att jag kommer från Borås och där har de många lagerbutiker som säljer ut överblivna tyger så vänner köper och skickar upp. Ibland får jofotex in fina eko-trikåer och då köper jag därifrån och syr till ungarna.

Bra att ha en sån utbildning! Kikade på din sida och du har ju sytt jätte-tjusiga kläder och figurer!! Ska du kanske också sälja på skillebyholm i år?

Skitbra att kunna köpa kött av grannen ju! Min pappa har en bondgård och äter bara kött därifrån, när vi är och hälsar på äter barnen kött där och det känns helt okej, hade jag gillat kött hade jag kanske också gjort det. Försöker hitta nån bonde som säljer ägg men svårt när man bor mitt i Sthlm o saknar bil :-(
Drömmer om landet, att ha höns och att odla eget, livskvalité!

Unknown sa...

Hur gör man om man vill sälja på Skillebyholm?

Och höns, mitt nästa stora projekt! Vill så gärna ha! Min mamma bor mitt på södermalm, och på innergården har de höns som de får ägg från! Storstadslyx!

Unknown sa...

Åh, vad jag känner igen det där.