Återbruk




Den lilla myran i plastlådan är tänkt att vara som ett konserverat djur. Fast virkat, lite snällare än på riktigt.

När jag var liten hade min mamma en tavla med konserverade fjärilar, därifrån inspirationen.
Jag har länge tänkt göra den, så det passade ju väldans bra att Fabriken hade återbruk som torsdagstema just idag, eftersom lådan är återbruk.

Lådan är en leksaksbils-förpackning. Återbruk.

Jag började med att virka myran. Sen limmade jag fast origamipapper på botten av plastlådan, och fäste myran så att den sitter fast ordentligt. 
Så var jag ju tvungen att virka en mini-blomma också.

Det var nu jag stötte på patrull. För i mitten av lådans framsida har det suttit ett litet klistermärke. Jag pillade bort pappret men fick inte bort limmet. Och vad löser sånt? Jo, aceton. Så jag tog några topps och hällde på aceton och började pilla. Det skulle jag inte gjort. För aceton och plast är inte bästa vänner. Hela framsidan av lådan var förstörd. 
Plasten smälte och blev som frostat glas. 
Paniken jag kände just då alltså. Allt arbete i onödan. 


Så med en klump i magen ringde jag min make. Han som fixar allt jag inte kan fixa.
 Och så fort han kom hem började han slipa. Och slipa. Och slipa. Med typ sandpapper nr 8000 (för er som inte vet är 8000 typ fint som en tygbit). Sen lackade han plastlådan och nu kan man nästan inte se mitt misstag. TACK!





Det lilla misstaget är också anledningen till de pissiga bilderna. Det var ju meningen att lådan skulle vara färdig mitt på dagen. När det fanns ljus.

Jag söker om medlemskap till Fabriken.


Inga kommentarer: