Spiken i kistan

När jag i sen sommras såg dokumentären Modets offer fick jag mig en tankeställning. Visst, jag har sett allt det där förut men den här gången satt det fastetsat på näthinnan. 
Hur färgning av tyg går till. Hur det inte finns något skydd för människor i andra länder då olyckan är framme. Eller framme och framme, när de jobbat tillräckligt länge för att bli sjuka av kemikalierna som används. Hur man gör tyg. Hur ekologiskt inte alltid är bättre för miljö eller människor. 

För det är ju just tyg jag älskar att skapa med. 

Det var iallafall då det började snurra ordentligt i mitt huvud. Vad håller vi på med? Vilka fotspår lämnar vi efter oss? Hur kan vi ändra på oss utan att allt blir så där hippie naturfärgat- tråkigt? (hehe just nu dagdrömmer jag dock om naturfärgning, pepp på att pröva)

Prylutmaningen föddes ur dessa tankar. 






Återvinning och GDS av naturen. 
GDS= gör det själv, aka DIY. Bildkälla.

Hur tänker ni om konsumtion och miljö?

2 kommentarer:

Pysselbolaget sa...

Underbar idé! Det finns så mycket "skräp" hemma som går att återanvända och göra till sitt eget. Bra initiativ! Jag lägger upp en länk om dig på min facebooksida idag och ser fram emot att få följa dig.

Unknown sa...

Pysselbolaget;Ja! Vad roligt!